Sabtu, 21 September 2013

Udang Galah Masak 3 Rasa

Tengahari ni aku tak tau nak masak apa..boring asyik makan kat kedai je kadang-kadang tu terpikir laa pulak amalan ni adalah satu pembaziran sebenarnya...so last aku balik rumah bila buka je peti ais terpandanglaa aku pada seekor udang galah sungai pemberian sepupuku 2 hari lepas masih beku dalam peti ais..bila aku letak atas alat penimbang fuhhhh.....800gram besar gak..pikir punya pikir tak tau nak buat apa kat udang galah seekor ni last dapatlaa idea aku nak cuba resepi sendiri....so jom kita kongsi sama.





Udang Galah Masak 3 Rasa

Bahan-bahannya

Seekor udang galah bersaiz 800gram 
5 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
sebiji bawang besar
2 biji tomato
3 biji cili merah
3 sudu Kicap sotong (jangan lebih sebab kicap ni masin)
1/2 sudu garam
1 sudu gula
2 atau 3 sudu cuka makan
sedikit penambah perisa

Bahan untuk hiasan

Setangkai daun salad 
2 biji buah tomato (potong bulat)
Sebiji bawang besar (potong bulat) 
Cili merah atau hijau 

Cara Membuatnya

1. Bersihkan udang (kalau boleh jangan kupas kulit)..kemudian rebus udang untuk beberapa minit dengan sedikit garam dan sekeping asam gelugur untuk menghilangkan rasa hanyir udang tersebut.kemudian angkat dan toskan seketika.

2. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng udang yang telah direbus tersebut sehingga kekuningan dan ketepikan.

3. Kisar bawang putih,bawang merah,bawang besar dan juga buah tomato serta cili merah sehingga menjadi hancur.

4. panaskan minyak dan tumiskan bahan yang telah dikisar tadi tumis sehingga garing dan kekuningan kemudian masukkan sedikit kicap sotong,sedikit garam,gula dan juga sedikit penambah perisa kacau sehingga baunya wangi kemudian masukkan satu sudu cuka makan.

5.Bila bahan tumisan tadi telah sebati kemudian masukkan udang tadi kacau sehingga rata dengan api yang sedarhana selama beberapa minit.

6. Bila siap angkat dan sedia dihidangkan hiaslah dengan hiasan anda sekreatif mungkin supaya kelihatan menarik.Sekian selamat mencuba.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan